• Persoonlijk Leiderschap

  • Het digitale tijdperk

    In de moderne informatiemaatschappij heeft bijna iedereen, op vrijwel elk moment van de dag, toegang tot een veelheid aan informatie. De diversiteit aan communicatiestromen maakt doelgroepen tot een ondoorzichtige massa, waardoor het ondoenlijk wordt om je achterban scherp af te bakenen en gericht te benaderen. Ondertussen is ook het volgen van een leider of voorhoedefiguur geen vanzelfsprekendheid meer, maar een actieve keuze. In deze wereld van vrijblijvende informatieovervloed is het zaak ‘volgers’ aan te trekken.

  • Volgers

    Om als authentieke leider volgers aan te trekken, ben je aangewezen op je persoonlijkheid. Zorg ervoor dat je herkenbaar bent met wat je kunt, waar je voor staat en waarmee je je onderscheidt. Mensen zullen zich door jou aangesproken voelen en je uit eigen beweging gaan volgen. Zo vindt jouw doelgroep jou in plaats van omgekeerd. Zorg dat je weet waar je kracht ligt en waarmee je je essentieel van anderen onderscheidt. Laat iedereen in je omgeving weten wie je bent, dan weten zij waarom ze je zouden moeten volgen.

  • Zelfinzicht

    Het ontwikkelen van een persoonlijke leiderschapsstijl begint met zelfkennis. Vanuit inzicht in eigen talenten en gedrag kan je leren hoe je deze op inspirerende wijze als instrument kunt inzetten. Door te weten wie je bent en wat je kunt, en je daarmee te profileren, breng je anderen in beweging. Natuurlijk kun je ook nieuwe vaardigheden aanleren. Maar die zijn alleen van waarde voor zover ze een versterking betekenen van jouw persoonlijke kwaliteiten, en passen bij wie je bent. Geen koude kunstjes dus, maar geloofwaardige, ‘echte’ vaardigheden.

  • Het programma

    Het programma Persoonlijk Leiderschap Niveau 1 van d3P adviseurs is bedoeld voor medewerkers die klaar zijn voor een volgende stap in hun loopbaan. Het is gericht op het versterken van zelfinzicht en van die individuele vaardigheden en talenten die de basis vormen voor persoonlijk leiderschap.

    Het programma omvat vier trainingsdagen in een groep van acht tot twaalf deelnemers, en wordt begeleid door twee trainers. Daarnaast worden er lopende het traject twee á drie individuele coachgesprekken gevoerd, en vindt er als ‘kick- down’ een intervisiemiddag plaats.

    Het programma bestaat uit drie fases:

      • Iedereen is uniek, ken jezelf

    Focus op wie je bent, wat je kunt en wat je te bieden hebt

      • Ontwikkel je talent en bepaal jouw unieke merkwaarden

    Zicht op hoe anderen jou zien en op wat er bij jou past

      • Creëer volgers als je wilt leidinggeven!

    Profileer jezelf, creatief en toch gewoon zoals je bent

    Na afloop van het programma kunnen deelnemers een unieke bijdrage leveren aan de organisatie, op basis van hun eigen kwaliteiten. Ze weten hoe ze als toekomstige leidinggevenden ‘volgers’ kunnen aantrekken. Natuurlijk kan men dankzij de training ook ontdekken dat ze juist geen leiding willen geven. Het proces dat leidt tot zelfinzicht gaat ook na de training door.